Att få pengar tillbaka för inställt studentfirande

I och med covid-19 och Folhälsomyndighetens rekommendationer för att förhindra smittspridning kommer studentfiranden att se annorlunda ut i år jämfört med tidigare. Här har vi samlat råd kring hur ni kan gå tillväga om ni till exempel redan bokat ett studentflak, en lokal eller en resa som ni nu behöver avboka. Informationen kommer från Konsumentverket och sidan Hallå Konsument.

Studentflak

Om ni bokat ett studentflak bör ni enligt Konsumentverket ha rätt att kräva pengarna tillbaka vid en avbokning. Anledningen till detta är att det bör ses som en force majeure-liknande situation. En force majeure-liknande situation är någonting som är ytterst ovanligt, oförutsägbart och bortom både er och företagets kontroll.

Även om företaget har angett att de inte betalar tillbaka vid till exempel force majeure bör ni få återbetalning eftersom det rör sig om en tjänst som aldrig utförts. Sveriges Elevkårer kan inte garantera att ni kommer att få era pengar tillbaka men vi rekommenderar att ni försöker genom att följa dessa steg:

1. Ta kontakt med företaget och argumentera för att ni vill avboka och få full återbetalning. Gärna via mejl så att ni har kvar informationen skriftligen. 

2. Om företaget inte går med på att betala tillbaka kan ni ta ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden.

3. Om ni anser att avtalsvillkoren är oskäliga kan ni anmäla företaget till Konsumentverket.

Oskäliga avtalsvillkor kan till exempel vara om:

  • Villkoren ger dig sämre rättigheter än de du har enligt till exempel konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen.
  • Villkoren inte balanserar företagets och dina rättigheter. Ett exempel på obalans är att företaget kan säga upp avtalet, men inte du.
  • Villkoren är vilseledande eller oklart formulerade så att du inte förstår dina rättigheter eller skyldigheter.

Lokaler

Har du bokat en fest med lokal, mat och liknande bör du ha rätt att avboka och få pengarna tillbaka. Anledningen till detta är att det bör ses som en force majeure-liknande situation. En force majeure-liknande situation är någonting som är ytterst ovanligt, oförutsägbart och bortom både din och företagets kontroll. Du får alltså ta kontakt med företaget och argumentera för att du vill avboka och få full återbetalning.

Om du enbart hyrt en lokal för att själv bjuda på mat eller liknande är det i första hand avtalsvillkoren som styr. Du bör då läsa igenom avtalsvillkoren för att se vad som gäller vid avbokning.

Det kan vara möjligt att argumentera för att ni ska få full återbetalning om ni avbokar med tanke på de rådande omständigheter som nu finns. Detta har inte prövats rättsligt ännu, därför kan det vara så att bolaget nekar dig återbetalning.

Om arrangören har ställt in festen eller evenemanget ska du kunna få tillbaka pengarna för själva biljetten. Det gäller oavsett anledningen till att arrangören ställer in, även om arrangören hänvisar till så kallat force majeure. I villkoren ska det framgå vem du ska vända dig till för att kräva återbetalning.

Evenemang och studentfester

Om arrangören har ställt in festen eller evenemanget ska du kunna få tillbaka pengarna för själva biljetten. Det gäller oavsett anledningen till att arrangören ställer in, även om arrangören hänvisar till så kallat force majeure. I villkoren ska det framgå vem du ska vända dig till för att kräva återbetalning.

Studentmössa, kläder och presenter

Din möjlighet att lämna tillbaka saker du redan köpt påverkas inte om din student ställs in. Det som styr om du kan lämna tillbaka någonting är om du har ångerrätt eller öppet köp.

Ångerrätt

När du köper någonting på distans eller utanför affärslokal har du normalt 14 dagars ångerrätt. Exempel på detta är när du köper någonting via internet, telefon eller vid hemförsäljning. Dessa 14 dagar börjar att löpa när du tar emot varan.

Tänk på att det finns vissa undantag för ångerrätten. Ett av dessa undantag är varor som tillverkats enligt dina anvisningar eller fått en tydlig personlig prägel. Det innebär att om du till exempel själv designat din studentmössa eller låtit brodera in ditt namn på den är det inte alls säkert att du kan ångra dig.

Läs mer om ångerrätt här.

Öppet köp

När du handlar i en butik har du ingen rätt att ångra köpet, utan det är upp till företaget om de erbjuder dig någon möjlighet att ångra sig. Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp. Öppet köp är frivilligt att erbjuda vilket betyder att butikerna själva bestämmer sina regler.

Läs mer om öppet köp här.

Studentresor

Vad som gäller vid resor beror på vad det är för typ av resa som du har bokat.

Paketresa

Har du bokat en paketresa innebär det att du enligt paketreselagen har rätt till full återbetalning vid avrådan från UD. Även om arrangören ställer in resan har du rätt till full återbetalning, oavsett vad anledningen är till att resan har ställts in.

Du ska få återbetalning inom 14 dagar men eftersom branschen just nu befinner sig i en extrem situation kanske du måste räkna med att få vänta längre än så på att få dina pengar tillbaka.

Läs mer om paketresor här

Reguljär flygbiljett

Om du har bokat en reguljär flygbiljett så finns inte samma tydliga lagstiftning för just den här situationen, men du har alltid rätt att få tillbaka pengar för skatter och avgifter om du avbokar.

När UD nu avråder från alla resmål bör du dock kunna kräva att flygbolaget ska återbetala dig för hela flygbiljetten. Anledningen till det är att det bör ses som en force majeure-liknande händelse. En force majeure-liknande händelse är någonting som är ytterst ovanligt, oförutsägbart och bortom både din och flygbolagets kontroll.

Om flygbolaget ställer in resan måste de återbetala pengarna för flygbiljetten.

Hotellbokning

Om du har en hotellbokning under tiden då UD avråder bör du ha rätt att avboka hotellet eftersom restriktionerna sammantaget gör det omöjligt att utnyttja boendet. Vänd dig till hotellet för att göra din avbokning och begära pengarna tillbaka.

 

Källa: Konsumentverket